verslaafd aan suiker

Verslaafd Aan Suiker? Afkicken En Afvallen!

Verslaafd aan suiker... Ben jij iemand die niet kan stoppen met suiker eten als je eenmaal begint? Wordt je geplaagd door constante hunkeringen naar eten, vooral snoep of geraffineerde koolhydraten, zoals pasta, brood of chips?

Ik begrijp het! Ik was zelf ook verslaafd aan suiker. Mijn reis met suiker was net als een heftige worstelwedstrijd. Vandaag de dag echter zie ik in hoe deze worsteling me hielp groeien, me inzicht heeft gegeven in wat en hoe ik at en hoe ik mezelf herontdekte.

Het is heel goed mogelijk om jezelf te helpen wanneer je verslaafd aan suiker bent! Ook jij kunt afkicken en het lichaam krijgen waar je naar verlangt. Gezond en slank!

Als je op zoek bent naar hulp omdat je verslaafd aan suiker bent, zijn hier enkele tips om aan jouw reis te beginnen.

verslaafd aan suiker

Klik Op Afbeelding! >>>

 

Verslaafd Aan Suiker? Afkicken Van Suiker In 10 Stappen!

1. Voor Jezelf Zorgen

Voordat je probeert iets uit je leven te elimineren, zelfs zoiets pijnlijks als dat je aan suiker verslaafd bent, is het belangrijk om iets toe te voegen aan je leven. Zo kun je van start gaan in een staat van overvloed, in plaats van beginnen met een tekort aan iets.

Het weglaten van suiker, als je verslaafd aan suiker bent, zal een vacuüm creëren; het is beter dit te vullen met iets voedends, zelfliefde en zelfzorg, dan met iets kwetsend.

Als je voor jezelf gaat zorgen zul je meer veerkrachtig zijn, in staat zijn je gevoed te voelen en je sterk voelen.

Probeer deze verschuiving eens te hanteren: in plaats van bezig te zijn met het elimineren van suiker, probeer je focus en energie te richten op iets dat niet gerelateerd is met suiker, iets wat waarde toevoegt.

Dit kan een hobby zijn, een activiteit die je met anderen verbindt, of het doen van iets in je gemeenschap/wijk. Deze dingen voeden verbinding, schoonheid, plezier en ontspanning, wat suiker je ook geeft, maar dan uiteindelijk op een onbevredigende manier.

 

2. Je Bloedsuikerspiegel Stabiel Houden

Ontbijten, eiwitten eten bij elke maaltijd of tussendoortjes, voedsel eten met een lage glycemische index , op regelmatige tijden eten zijn dingen die je zelf in de hand hebt.

Waarom zou je dit nu doen?

Al deze dingen zullen je bloedsuikerspiegel stabiliseren, zodat je energie en stemmingswisselingen veel stabieler zijn. Wanneer je op een crash dieet gaat omdat je wilt afvallen, heb je altijd honger, en je bent bovendien altijd ontevreden over je gewicht.

 

Eet genoeg zodat je tevreden bent
Eet regelmatig zodat je stabiel blijft

 

Je zult hierdoor niet gaan hunkeren naar rommel.

Je kunt meer leren over wat en hoe te eten door het werk van Eva van Zeeland eens te lezen. Een benadering over verslaafd zijn aan suiker en hoe je deze kunt aanpakken, waar ikzelf helemaal achter sta.

 

3. Behandel Jezelf Alsof Je In Detox bent

De eerste week van suiker onthouding is niet prettig! Dan is de onbedwingbare trek het meest hardnekkig.

Wees lief voor jezelf; dit is niet het moment om een groot project aan te pakken, om andere veranderingen uit te voeren, of om over te werken.

Waarom gaan mensen naar een kuuroord als ze aan het ontgiften zijn?

Precies, omdat ze behoefte hebben aan ondersteuning.

Werkt exact hetzelfde als je verslaafd bent aan suiker en je deze suikerverslaving gaat aanpakken 😉

Ondersteun jezelf:

 

Ga vroeger naar bed
Doe dutjes
Kook eenvoudige maaltijden
Ga wandelen, doe yoga
Doe een beroep op anderen voor ondersteuning en aanmoediging

 

4. Concentreer Je Niet Op Het Afvallen

Terwijl aanzienlijk gewichtsverlies een natuurlijk gevolg is van het opgeven van suiker, zorg ervoor dat dit niet je voornaamste focus is. Het is beter op dit moment om je energie te kanaliseren op één doel tegelijk.

Dus zet je doel om te vermageren even opzij en focus jezelf op het genezen van je suikerverslaving.

Daarna, als je een evenwicht hebt gevonden in je voeding en de meeste suikers zijn geëlimineerd, ga je bepalen wat je doelen zijn wat betreft hoeveel gewicht je wilt verliezen.

Gewichtsverlies is vaak een aangenaam, natuurlijk neveneffect bij het liefdevol voor je lichaam zorgen en het jezelf bevrijden van je suikerverslaving/eetverslaving. Blijf je in eerste instantie veel nadruk leggen op afvallen kan dit leiden tot eetbuien...

 

5. Weet Wat Je Werkelijk Waard Bent

 

Je worstelt met een dwangmatige of obsessieve relatie met suiker?
Je went je tot suiker om jezelf te kalmeren?
Je went je tot suiker om stress te reduceren?
Je went je tot suiker om gevoelens te verdoven?

 

Dit is echter niet wie jij bént!

Het is een aangeleerd mechanisme: Hoe je geleerd hebt om voor jezelf te zorgen als het leven pijnlijk aanvoelt, overweldigend en eng.

Dit is je waarschijnlijk al aangeleerd toen je nog heel klein was.

Verslaafd aan suiker zijn of vreetbuien hebben is geen fout in je karakter.

Het is een vorm van zelfbescherming, hoe je je menselijke kwetsbaarheid hebt verzorgd.

Als je verslaafd aan suiker bent geworden om ervoor te zorgen dat je geen pijn voelt, dan is er hoop, het is niet einde verhaal.

Je hersenen zijn opvallend kneedbaar, je kunt ze opnieuw trainen en op nieuwe manieren leren te zorgen voor je behoeften, gevoelens en emoties, zonder dat hierin suiker voor komt.

 

6. Creëer Een Ondersteunende Omgeving

In de eerste maand dat je suiker opgeeft kun je je man of vrouw vragen de weinige zoete levensmiddelen die jullie in huis hebben, te verstoppen. Want geloof me, je gaat er echt naar op zoek 😉

Zelf heb ik de eerste tijd bepaalde gangen in supermarkten vermeden net als bioscopen en terrasjes.

Ik bakte de eerste week niks, nee dat is niet waar trouwens! Ik bakte zelf een suikervrije ontbijtkoek, zodat ik elke keer dat ik trek had in zoetigheid naar die ontbijtkoek kon grijpen, met een dikke laag roomboter. Heyyy het was suikervrij.... 🙂

Later toen ik de gewoonte had aangeleerd geen suiker meer te eten en niet langer naar suikers en verkeerde koolhydraten aan het hunkeren was, voelde ik me sterker. Ik hoefde mijn omgeving niet meer te vermijden.

Ik was, en ben nu, in staat om suiker om heen te hebben zonder dat ik het zelf hoef.

Denk aan je ondersteunende omgeving als zijwieltjes. In het begin geven de zijwieltjes je de veiligheid om dat wat eng aanvoelt en nieuw is uit t e proberen. Deze structuur is ondersteunend en behulpzaam. Als je je sterker voelt gaan de zijwieltjes eraf. Diezelfde structuur is dan niet meer nodig. Ik heb met suiker ontdekt dat dit echt waar is.

 

7. Wees Een Detective

Geef jezelf de tijd om te experimenteren en meer te leren over jouw unieke lichaam. Alleen jij weet welk voedsel je het lekkerste gevoel geeft.

Gebruik je lichaam in deze als een experiment:

 

Welk voedsel geeft je een goed gevoel?
Door welk voedsel voel je je slecht?

 

Hoe heb ik geleerd dat het eten van brood mij op dezelfde manier raakt alsof ik een zak snoep naar binnen werk? Door mijn lichaam te observeren nadat ik het at! Opgeblazen, té vol, slecht gevoel, gelijk dikke buik...etc

Hoe heb ik geleerd dat ik toch eigenlijk wel van soep houd én daardoor minder verlangens heb naar koolhydraten? Door het te proberen!

We leren met vallen en opstaan, door iets te proberen en te erkennen dat het niet werkt, het aan te passen en opnieuw te proberen, zó leren we.

Deze benadering richting ontwikkeling is een genade voor jezelf en laat veel ruimte over om te proberen, te falen, te experimenteren en fouten te maken.

Het is een contrast met de benadering van het vinden van het perfecte dieet/voedingspatroon en dan te proberen het perfect uit te voeren. Zo bevorder je juist stress en spanning.

 

8. Let Op Voor Suikervervangers

Veel mensen vertrouwen op dieet frisdranken en light frisdranken omdat er op het etiket gezegd wordt dat het "suikervrij" is....Als men dan naar iets zoets verlangt denken ze een juiste keuze te maken.

Echter mijn ervaring met de zoetstoffen die hier dan wel degelijk in zitten, ok ze worden dan wel geen suiker genoemd, zoals aspartaam, fructosestroop en glucosestroop, stevia ed, is dat ze niet het verlangen naar suiker onderdrukken maar ze verhogen! En veel mensen krijgen er ook vervelende bijwerkingen door, zoals hoofdpijn en buikpijn.

Uit een studie, aan de Universiteit Texas Helath Science center in San Antonio, bleek dat het risico voor obesitas maar liefst 41% steeg als men dagelijks een blikje light frisdrank dronk! Als je suikergevoelig bent kun je het beste maar overwegen om al deze andere vormen van suikers, zoetstoffen genaamd, ook maar beter niet meer in te nemen.

Verborgen suikers:

  • Ahornsiroop
  • Basterdsuiker
  • Dadelstroop
  • Dextrose
  • Fructosestroop
  • Glucosestroop
  • Honing
  • Maltodextrine
  • Speltstroop

 

Zoetstoffen:

  • Aspartaam
  • Maltitol
  • Sorbitol
  • Splenda
  • Sucralose
  • Xylitol

 

9. Begin Gewoon Opnieuw

Je hoeft niet tot de volgende morgen te wachten, of te bezwijken aan de gedachte: "Ach ik heb het nu toch al verprutst, nu kan ik net zo goed een paar brownies eten", als je een foutje hebt gemaakt door suikers te eten.

Het wijzigen van je relatie met suikers kan een uitdaging zijn, zeker zoals suiker ingebakken zit in onze vakanties, in onze maaltijden en in onze samenleving.

Wees lief voor jezelf en ruim de rotzooi op. Praat op een liefdevolle manier tegen jezelf wanneer je een foutje maakt, je kunt zeggen:

 

Ik kan dit aan
Fouten zijn om van te leren
Het is in orde

 

Praat met jezelf zoals je tegen een dierbare vriend zou praten.

Als je je wat wankel voelt omdat je teveel suiker hebt gegeten, eet wat meer eiwitten daarna. Als je maag opgeblazen en boos is, probeer een kopje muntthee te drinken.

Op emotioneel niveau kan het helpen om jezelf de ruimte te geven; maak een wandeling, ga naar de bibliotheek, ga naar buiten. Doe iets aan het veranderen van je omgeving, zodat je naar een andere versnelling kunt schakelen.

 

10. Vergeef Jezelf

Ik voelde me erg beschaamd toen ik verslaafd aan suiker was, en veelste veel woog....

Die schaamte loslaten voelde alsof er een druk van mijn schouders af was. We zijn allemaal onvolmaakt. We gaan allemaal op rommelige manier met het leven om. Als er etenskwesties spelen in je leven, vergeef jezelf dan.

Verslaafd aan suiker zijn is geen teken van een defect in je karakter. Het is vaak te wijten aan lang ingesleten gewoonten, onze omgeving en een hele reeks andere factoren, waarvan we ze niet onder controle hebben.

Kun je jezelf vergeven? Kun je het grotere plaatje zien?

Wanneer we schuld loslaten, en de meeste van ons geven onszelf de schuld, kunnen we ook suiker loslaten en afkicken van suiker. Het creëert een ruimte waarin we anders kunnen handelen, waar op een andere manier kunnen inspelen op suiker, en de greep die ze op ons heeft loslaten.

Vergiffenis en mededogen zijn een goede manier om vrede te vinden met suikerverslaving. Ook jij hebt de moed om te veranderen!

 

Verslaafd Aan Suiker, Welk Dieet Leert Jou Afkicken?

verslaafd aan suiker

Klik Op Afbeelding! >>>

Hopelijk heb je wat gehad aan het bovenstaande, en ben je nu meer geneigd om te denken dat óók jij kunt afkicken van suiker en zo weer je ideale lichaam kan bereiken.

Gezond worden en slank worden, door met suiker te stoppen ga je dit doel zeker bereiken.

Zou je graag tóch een helpende hand willen wat voeding betreft, gewoon om je, zeker in die eerste tijd, te ondersteunen, je een leidraad te bieden voor wat je kunt eten?

Dan kan ik alleen maar zeggen dat ikzelf zo veel aan de cursus Natuurlijk Suikervrij heb gehad.

Een goed te doen cursus, en verheldering in hoe mijn lichaam suikers verwerkte, recepten die ik kon maken zonder teveel gedoe, zonder uren in de keuken te staan.

Iets waar ik naar kon pakken als ik het even zelf niet kon bedenken. Als steun.

  • En voila, ik ben niet meer verslaafd aan suiker...
  • Ik eet lekker en veel...
  • Ik ben behoorlijk snel veel gewicht verloren...

Succes! Heb je wat aan dit artikel gehad? Deel het met ons en laat hieronder een reactie achter.

 

verslaafd aan suiker

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *